Projekt samoobslužné mycí stanice Kolaudaci samoobslužné mycí stanice předchází od samotného počátku řada formálně i věcně velmi důležitých kroků, které mají jasně danou posloupnost. Prostřednictvím krátkého shrnutí se vám pokusíme nastínit, co je pro úspěšné uvedení myčky do provozu potřeba připravit či absolvovat.
Výběr lokality a vhodného pozemku
Plošná poptávka po samoobslužném bezkontaktním mytí je v České republice patrná přibližně od přelomu milénia. V té době měl zákazník toužící po blyštivém laku na výběr mezi nákladným ručním mytím a o poznání levnějším, ale nepříliš šetrným mytím strojovým. Strojové myčky byly přitom zřizovány zpravidla jako doplňková služba při čerpacích stanicích, a to bez větší specializace péče o jednotlivé vozy. Ceny strojového mytí navíc postupně začaly stoupat a tím pozvolna poskytovat živnou půdu pro příchod samoobslužných mycích stanic, které přirozeně vyplnily díru na trhu. Není se co divit, že samoobslužné automyčky se rok od roku těší větší oblibě českých řidičů. Představují způsob očisty vozidel, který je ve srovnání s alternativami podstatně dostupnější, a přitom nabízejí řadu přípravků, které jsou srovnatelné nejen se strojovým, ale v mnoha případech také s ručním mytím. Jejich obrovskou devízou je pak naprostá kontrola majitelů nad průběhem i výsledkem samotného mytí. Tytam jsou časy, kdy řidiči trnuli hrůzou při pohledu na hrubé kartáče, které se nelítostně zakusují do laku jejich vozidel, či trávili dlouhé hodiny čekáním na výsledek ručního mytí, který kolikrát nakonec představoval menší překvapení než celková suma na účtence. Jak jsme již předeslali, poptávka po samoobslužném bezkontaktním mytí se za poslední dvě dekády stále průběžně zvyšuje, čímž náš trh kopíruje vývoj v sousedním Německu. Zatímco u sousedů si však podnikatelé začali uvědomovat komerční potenciál samoobslužných automyček poměrně záhy, v Čechách putovaly v uplynulých dvaceti letech investice zejména do tunelových a portálových myček. Současný stav tak představuje lukrativní příležitost, jak vyplnit mezeru na trhu, a to navíc za použití prověřené a zákazníky oblíbené technologie.
Rostoucí poptávka po samoobslužných mycích stanicích je jednak dána jejich finanční dostupností, jak jsme uvedli výše, zároveň za ní však stojí ještě jeden důležitý fenomén – zpomalení ekonomiky. Ekonomická recese přirozeně vede ke zvyšování stáří „českého vozového parku“ a společně s tím v konečném důsledku také ke zkvalitnění péče, jakou motoristé svým vozům poskytují, aby sloužily déle. Tohoto trendu jsme již teď svědky v prostředí autoservisů, kde se projevuje především v rostoucích požadavcích na kvalitu maziv a ve svědomitém dodržování servisních intervalů. Přestože u nás dosud nejsou samoobslužné mycí stanice tak rozšířené jako například ve zmiňovaném Německu, najde se řada průkopníků, kteří do tohoto odvětví investovali a nyní sklízejí plody svých podnikatelských kroků. Profitují především z toho, že investiční a provozní náklady jsou ve srovnání s portálovými mycími linkami násobně nižší, zatímco poptávka po vlastnoruční péči o vůz roste. Výsledkem je návratnost vstupní investice v horizontu 3–5 let, mimo jiné také díky minimální poruchovosti a nízkým provozním nákladům.
Projektová dokumentace a inženýring
Nejprve je důležité zvolit vhodného dodavatele projektových a inženýrských prací. Při podpisu smlouvy je nezbytné stanovit jejich přesný rozsah a definovat všechna předmětná povolení nezbytná k realizaci. Ruku v ruce s definováním povinností zhotovitele jde rozvržení časového harmonogramu, případně stanovení penalizací za jeho nedodržení. Před podpisem smlouvy je nezbytné ověřit, zda na vybraném pozemku může myčka v zamýšlené podobě vůbec stát. K tomu je nutné zpracovat či absolvovat následující: - dispoziční nákres umístění, - žádost o ÚPI (územně plánovací informace) k pozemku, - průzkum dostupnosti a dodavatelů sítí (voda, odpad, elektřina, případně plyn), - předběžné projednání záměru s dotčenými orgány státní správy a dodavateli sítí, - aktuální situační plán – geodetické zaměření pozemku, popřípadě jeho geologický průzkum. Pokud je pozemek pro myčku vhodný, přichází fáze územního řízení a získání stavebního povolení, pro něž je nezbytné podání precizně zpracované dokumentace. Ta pak ve své rozšířené podobě slouží také zhotoviteli stavebních prací. Stavební příprava pozemku a spodní stavby mycí stanice trvá obvykle 1–2 měsíce.